اهمیت پیدا کردن یک سیستم آموزش مجازی مناسب برای برگزاری دوره های آموزشی

Omegalms آموزش مجازی 20 آبان 1397
اهمیت پیدا کردن یک سیستم آموزش مجازی مناسب برای برگزاری دوره های آموزشی

سیر تحولات زندگی و پیچیدگی آن و رشد تکنولوژی بر ساختار آموزش هم تأثیر زیادی داشته و مسیر آموزش را به سمت آموزش الکترونیک سوق داده است و اکثر سازمان ها و شرکت ها و مؤسسات آموزشی حتی برای آموزش های مهارتی از سیستم های آموزش مجازی (الکترونیک) استفاده می کنند. اما انتخاب یک سیستم مناسب برای سازمان و شرکت یا مؤسسه آموزشی ممکن است فرآیند پیچیده و گیج کننده ای باشد. اما ما در این نوشته کوتاه به چند نکته که می تواند به دقت و صحت تصمیم گیری شما کمک زیادی کند اشاره می کنیم.

اول پاسخ به این سؤال که چرا باید برای اجرای دوره های آموزشی خود دنبال یک LMS باشیم؟

موضوع اینجاست که شما در کجای مسیر آموزش الکترونیک هستید. اگر هنوز به این نتیجه نرسیده اید که باید از این سیستم استفاده کنید که اصولاً این مقاله را دنبال نمی کردید. اما یا شما قصد شروع کار با LMS را دارید و یا پیشتر از یک سیستم استفاده می کردید و حالا قصد مهاجرت به یک ابزار بهتر و کاراتر دارید. در این مرحله لازم است شما بدانید کسب و کار شما با توجه به شرایط خاص آن و نوع آموزش و مخاطبینش به چه ابزاری نیاز دارد و راه حل درست را برای آن انتخاب کنید.

هر کسب و کاری در زمینه آموزش اقتضائات و نیازهای خاص خود را دارد و در بازار بزرگ جهانی ابزارهای متعددی وجود دارد که کار را برای شروع سخت می کند. (لازم به ذکر است در بازار ایران مهمترین ابزار آموزش مجازی که مورد استفاده قرار می گیرد نرم افزار Moodle است که به صورت متن باز و مبتنی بر تکنولوژی PHP توسعه یافته است اما در بازار جهانی نسخه های تجاری متعددی برای اهداف مختلف آموزشی طراحی و توسعه داده شده که کاربری های خاص خود را دارا هستند) حال با نکاتی که در ادامه اشاره می شود شما می توانید به این نیاز حیاتی آموزش خود پاسخ بهتری داده و ابزار درست را انتخاب کنید.

1) به رشد و توسعه سیستم فکر کنید!

به جای اینکه به ابزاری فکر کنید که نیازهای فعلی شما را پاسخ دهد به راه حلی بیاندیشید که موقعیت کسب و کار شما را در زمینه آموزش طی چند سال آینده پوشش دهد.

به این جمله بیشتر فکر کنید: "ابزار LMS وارد کسب و کار شما نمی شود، این کسب و کار شماست که وارد LMS می شود"

پس به ابزاری نیا دارید که هم سو با رشد کسب و کار شما قابلیت توسعه داشته باشد. اگر اینطور به موضوع نگاه نشود چندی نمی گذرد که به ابزار بزرگتری نیاز پیدا می کنید و این مساوی است با انتخاب دوباره یک نرم افزار و قبول هزینه و زمان مهاجرت به آن که یعنی اتلاف یعنی عقب افتادن در دنیای پر از رقابت.

حتماً به این نکته توجه کنید تغییر سیستم آموزش الکترونیک یا LMS و مهاجرت به ابزار جدید از جنبه های مختلف برای شما خسارات مشهود و نامشهودی به بار می آورد. وقتی پرسنل و مخاطبین و فراگیران شما با یک سیستم آشنا شده اند و در آن فعالیت کرده و بعد از مدتی به آن عادت می کنند، خیلی سخت به سیستم جدید روی می آورند و بعضاً با مشاهده محیط نا آشنای جدید انگیزه های خود را از دست می دهند. به علاوه اطلاعات و محتوای آموزشی شما باید به سیستم جدید منتقل شود و کلی کار تحمیلی دیگر که بعضاً با نقص و مغایرت و اختلالات زیاد همراه می شود.

به تمام نیازهای خود فکر کنید و مطمئن شوید سیستمی که از آن استفاده می کنید ویژگی های لازم را دارد یا رسیدن به آنها نیاز به صرف هزینه و زمان زیاد ندارد. در اینصورت با تولید کننده نرم افزار خود می توانید تعامل کنید و به جایگاهی که می خواهید برسید.

2) حجم نیاز خود را مشخص کنید!

تعداد دوره هایی که شما برگزار می کنید چقدر است؟ متوسط تعداد فراگیران هر دوره چقدر است؟ هر کدام از این اعداد میتوانند به شدت روی انتخابLMS تأثیرگذار باشند. شما باید بتوانید سطح خدماتی را که می خواهید به فراگیران خود ارائه کنید را کاملاً پوشش دهید، بنابراین باید مطمئن شوید که می توانید تعداد دوره های مورد نیاز خود را میزبانی کنید و محدودیت های احتمالی سیستم باعث ایجاد مشکل در ارائه خدمات آموزشی شما نمی شود.

اگر به جای خرید نرم افزار، به اجاره و اخذ سرویس فکر می کنید، باید مطمئن باشید ضمن پوشش نیاز خود، هزینه مازاد پرداخت نمی کنید. این نکته برای حفظ کیفیت خدمات شما بسیار اهمیت دارد. پس محاسبات خود را پیش از اقدام به انتخاب سیستم انجام دهید.

3) به چه امکاناتی در نرم افزار نیاز دارید؟

هر مجموعه ای چه ذاتاً آموزشی باشد و چه برای کسب و کار خود نیاز آموزشی داشته باشد، فرآیند آموزشی خاص خود را دارد. اصولاً گزینه ای به نام "یک نرم افزار برای پوشش هر نیاز" وجود ندارد. پس باید فکر کنید چه امکاناتی را باید در سیستم نرم افزاری خود داشته باشید که پاسخگوی مشخصات آموزشی شما باشد. این مرحله بخشی حیاتی در روند انتخاب نرم افزار است.

بنشینید و در مورد مختصات نرم افزار آموزشی خود تأمل کنید. به گزینه های عجیب و غریب و بیش از حد بزرگ فکر نکنید. ظاهر و زرق و برق اصلاً اهمیتی ندارد. صرفاً به گزینه هایی فکر کنید که واقعاً در کار شما تأثیر داشته و ارزش افزوده ایجاد می کند.

دانستن مشخصات واقعی که نیاز دارید باعث می شود فهرست نرم افزارهایی که به صورت بالقوه امکان انتخاب آنها را دارید به شکل قابل ملاحظه ای محدود شود و انتخاب را برای شما ساده تر کند.

4) برای انتخاب بهترین گزینه وقت بگذارید.

ممکن است شما قصد داشته باشید فرم جدیدی را در آموزش خود پیاده کنید یا نیازهای آموزشی شما به قدری حساس و تأثیرگذار است که زمان تصمیم گیری شما را محدود کند. ابداً هیجانی و شتابزده عمل نکنید. وقت کافی بگذارید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

به اولین نرم افزاری که رسیدید و فکر کردید با کار شما همخوانی دارد خود را نبازید و خرید نکنید. مطمئن شوید به اندازه کافی با دقت عمل کردید و این نرم افزار واقعاً همانی است که باید باشد. در واقع بهترین و تنها گزینه مناسب برای شماست.

5) به مخاطب خود فکر کنید!

کدام دسته از فراگیران قرار است با LMS شما کار کنند؟ فراگیران به صورت فردی به سیستم شما مراجعه می کنند یا کار شما در مقیاس بزرگ در یک سازمان یا شرکت یا مجموعه ای از سازمان هاست؟ یا شاید هر دو گروه با هم؟ پاسخ این پرسش ها مشخص می کند که کدام سیستم را استفاده کنید و برای پوشش نیازهای این مخاطبین چه ویژگی هایی را باید مدنظر قرار دهید.

در فرآیند تصمیم گیری دائماً قشر هدف فراگیران خود را در نظر داشته باشید و چشم از آن بر ندارید.

6) به بودجه خرید پایبند باشید.

همیشه محدودیت های مالی حرف اول را در انتخاب می زند وگرنه اولین انتخاب گرانترین انتخاب خواهد بود. توجه کنید از میزان بودجه ای که پیش بینی کردید پا را فراتر نگذارید و اگر مقدار محدودی در بودجه تجدید نظر می کنید حتما مطمئن شوید ارزشی که این تفاوت برای شما ایجاد می کند قابل قبول است. برای خرید سیستمی که از نظر مالی خارج از توان شماست وسوسه نشوید و همیشه به میزان بازده در مقابل سرمایه گذاری توجه کنید.

7) به محتوا فکر کنید.

چه نوع محتوایی در دوره های شما ارائه می شود. چه فرمت هایی از فایل؟ چه انواعی از فایل های چند رسانه ای؟ آزمون ها و تکالیف در آموزش شما چگونه است؟ باید مطمئن شد LMS انتخابی پاسخگوی محتوایی که برای فراگیران قرار است ارائه شود، خواهد بود.

در ضمن توجه کنید نرم افزار LMS قابلیت آپلود چه ساختاری از محتوا را دارد. مثلاً ساختار SCORM را پوشش می دهد؟ شما برای تولید محتوا باید چگونه عمل کنید تا با نرم افزار همخوانی داشته باشد؟ به علاوه ممکن است شما حجمی از محتوایی که قبلاً تولید شده است داشته باشید. باید بتوانید از این محتوا در سیستم جدید استفاده کنید. پس محتوای قبلی شما هم می تواند یک پارامتر تصمیم گیری باشد.

8) سؤالات خود را مطرح کنید.

پیش از اینکه هر اقدامی کنید کلیه سؤالات خود را از ارائه کننده نرم افزار یا سرویس LMS بپرسید. از نسخه آزمایشی استفاده کنید، دموی نرم افزار را بخواهید تا با ابعاد نرم افزار بهتر آشنا شوید.

شما باید یک تصمیم بزرگ بگیرید و انتخاب اول شما باید بهترین انتخابتان باشد پس هیچ سؤالی را بی جواب نگذارید.

پیشنهاد می شود با سیستم آموزش مجازی راهبران نیز آشنا شوید و این بار با توجه به نکاتی که در بالا اشاره شده است نرم افزار را مورد بررسی قراردهید.

نظرات

نام

ایمیل

نظرات شما