چرا سامانه آموزش مجازی ابری بهتر است؟

Omegalms 14 اسفند 1398

به عنوان فرد یا سازمانی که به دنبال نرم‌افزار آموزش مجازی هستید، حتما در اینترنت با گزینه‌های بسیاری مواجه شده اید و مهمتر، مفاهیم و اصطلاحاتی که شاید شما را سردرگم میکنند. نرم‌افزار آموزش مجازی که با عنوان ال ام اس (LMS) شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارد. در کلی‌ترین دسته‌بندی، به دو نوع ابری (Cloud Based) و خود میزبان (Self Hosted) تقسیم می‌شوند. ما در این مطلب قصد داریم هر یک از این دو نوع ال ام اس و مزایا و معایبشان را برایتان شرح دهیم. مطمئن باشید پس از مطالعه این مقاله، انتخاب راحت‌تری خواهید داشت.

اول ببینیم مفهوم "ابری" چیست و به چه چیز اطلاق می‌شود.

"ابری" یا "فضای ابری" یعنی چه؟

حتما اصطلاح ابری را در فضای مجازی قبلا شنیده‌اید. این به معنای ذخیره و دسترسی به داده‌ها و نرم‌افزارها در فضای اینترنت است، به جای آنکه نیاز باشد نرم‌افزار را روی کامپیوتر خود اجرا کنید. تنها چیزی که نیاز دارید، یک مرورگر وب مانند فایرفاکس و کروم است و یک دسترسی به اینترنت تا به نرم‌افزارهای ابری دسترسی پیدا کنید.

سیستم آموزش مجازی ابری چیست؟

ال ام اس یا سامانه آموزش مجازی، نرم‌افزاری است که به شما در ارائه و مدیریت آموزش آنلاین کمک می‌کند. یک ال ام اس ابری (که با عنوان ال ام اس مبتنی بر اَبر هم شناخته می‌شود)، یک سیستم آموزش مجازی است که به وسیله آن دیگر نیازی ندارید چیزی در کامپیوتر یا بر روی وب سرور خود نصب کنید. در عوض، همه چیز به صورت آنلاین برای شما میزبانی می‌شود. خیلی ساده تنها در اپلیکیشن نرم‌افزار ال ام اس ثبت‌نام می‌کنید و کار را شروع می‌کنید.

پس از ثبت‌نام، وارد فضای ادمین یا مدیریت خود می‌شوید، می‌توانید محتوا بارگذاری کنید، کاربران را مدیریت کنید و یک روند ثبت‌نام برای دوره‌های آموزشی خود تنظیم کنید.

ال ام اس ابری با مدل "نرم‌افزار به عنوان سرویس یا SAAS" کار می‌کند. در این حالت شما برای استفاده از امکاناتی که این سرویس ارائه می‌دهد، باید به طور ماهانه پرداخت انجام دهید.

سامانه آموزش مجازی آنلاین در فضای ابری روز به روز محبوب‌تر می‌شود، تا جایی که مطالعات نشان می‌دهند در سال 2020 بیش از 80 درصد سازمان‌ها از LMS ابری استفاده می‌کنند.

سامانه آموزش مجازی ابری چطور کار می‌کند؟

مرحله اول، ثبت‌نام در نرم‌افزار است. شما می‌توانید با ثبت‌نام در سامانه ابری امگا، از تست رایگان استفاده کنید و همه امکانات این سامانه را ببینید.

وارد فضای ادمین خود می‌شوید. حساب ادمین مختص شماست و می‌توانید محتوای آموزشی را آپلود کنید، کاربران و تمام جنبه‌های دیگر آموزش مجازی خود را مدیریت کنید. می‌توانید از همان حساب ادمین خود پرداخت داخل برنامه انجام دهید و کارتان را شروع کنید.

چه نوع کسب و کاری باید از سامانه آموزش مجازی ابری استفاده کند؟

اگر بخواهید یک پلتفرم آموزش آنلاین راه بیندازید، به LMS نیاز دارید. دردسرهای ال ام اس ابری معمولا کمتر از گزینه‌های دیگر است. دیگر به نصب نرم‌افزار روی سرور نیازی نیست.

جایگزین LMS ابری

جایگزین ال ام اس ابری، ال ام اس خود-میزبان است.

استفاده از سامانه آموزش مجازی ابری آسان‌تر است. دیگر نیازی نیست چیزی روی سرور نصب کنید یا برای تعمیر و نگهداری آن کاری انجام دهید. فقط باید در محدوده امکاناتی که در محدوده ال ام اس ابری ارائه می‌شود، کار کنید.

با ال ام اس خودمیزبان، مجبورید نرم‌افزار را روی سرور خود نصب کنید. مجبورید آن را مدیریت کنید و مطمئن شوید در صورت نیاز، به روز رسانی می‌شود. به علاوه تمام ضمیمه‌ها و افزونه‌های آن ممکن است نیاز به روز رسانی داشته باشد، بنابراین باید همه آنها را مدیریت کنید.

مزایای سامانه آموزش مجازی ابری

مزایای ال ام اس ابری را به طور کامل در مقاله "سامانه آموزش مجازی ابری چه مزایایی دارد؟" آورده‌ایم و اینجا فقط به اشاره تعدادی از آنها می‌پردازیم:

  • امنیت بالاتر
  • سهولت استفاده
  • سهولت نگهداری
  • راه‌اندازی سریع‌تر
  • عدم محدودیت در انواع محتوا
  • هزینه‌های قابل پیش‌بینی
  • مقیاس‌پذیری
  • پشتیبانی IT
  • صرفه‌جویی در زمان

 معایب ال ام اس ابری

محدودیت در سفارشی‌سازی

سطح شخصی‌سازی با ال ام اس ابری، ممکن است بسته به نیازتان برایتان مشکل باشد. با بعضی پلن‌های ال ام اس ابری نمی‌توانید لوگوی خود را روی صفحات بگذارید، و یا به صفحه خانه پیوند دهید. لوگو می‌تواند به صفحه خانه ال ام اس ابری برگردد. اما تا زمانی که پلن گرانتر را نگیرید، نمی‌توانید لوگوی خود را قرار دهید.

محدودیت در کنترل

ویژگی منفی دیگر ال ام اس ابری این است که کنترل محدودی بر پلتفرم کلاس آموزشی خود دارید. اگر این سامانه‌ها شکست بخورند، سیاست‌های جدید اجرا کنند یا امکان سفارشی جدیدی اضافه کنند که دوست ندارید، چه اتفاقی می‌افتد؟ شما واقعا کاری نمی‌توانید انجام دهید.

علاوه بر این، دیتابیس یا دیتایی ندارید، بنابراین نمی‌توانید پرفورمنس را کنترل کنید. پس قبل از انتخاب ال ام اس ابری خود مطمئن شوید که مشکلی با نداشتن کنترل کامل بر ال ام اس خود ندارید.

ادغام

نیاز پیدا می‌کنید ال ام اس ابری خود را با نرم‌افزارهای دیگر ادغام کنید. همیشه هم راه‌حل "همه در یکی" بهترین سولوشن نیست. می‌توانید از ابزار مدیریت دانش‌آموز و ایجاد کلاس آموزشی استفاده کنید، اما ممکن است ابزارهای بهتری برای ایمیل مارکتینگ، برنامه‌های انضمامی یا مدیریت تجارت الکترونیک بخواهید. برای همین ادغام هم باید ابزار دیگری داشته باشید.

عملیات ادغام می‌تواند زمانبر باشد یا می‌تواند به سادگی افزودن یک کلید API باشد. پس از آنکه ادغام انجام شد، بهتر است آن را مونیتور کنید زیرا طی زمان می‌تواند خراب شود، برای مثال وقتی یک ابزار چیزی را به روز رسانی می‌کند، ممکن است خارج از محدوده باشد و ایجاد مشکل کند.

ادغام لزوما چیز بدی نیست تا زمانی که سرویس ال ام اس ابری شما پشتیبانی برای آن داشته باشد. می‌توانید یک فرآیند تنظیم کنید که وقتی از ال ام اس ابری استفاده می‌کنید، ادغام‌ها را اگر نه هر ماه، چهار ماه یکبار چک کنید.

قیمت‌گذاری ال ام اس ابری

انواع مختلفی از سامانه‌های آموزش مجازی موجود است. یکی از چیزهایی که بین آنها تفاوت ایجاد می‌کند، هزینه لازم برای استفاده از آنهاست. برخی از آنها کلاس‌های نامحدود و کاربران نامحدود ارائه می‌دهند و برخی دیگر پلن‌ها را بر اساس تعداد کاربران ارائه می‌دهند.

پلن پرداخت به ازای کاربر

این نوع پلن‌ها، سازمان‌ها و آموزش‌های سازمانی را هدف قرار می‌دهند.

احتمالا برای شرکتی که ال ام اس ارائه می‌دهد، آنقدر هزینه‌ای نخواهد داشت که شما را کمک کند ال ام اس خود را با 100 کاربر یا 500 کاربر اجرا کنید، اما آنها هزینه بیشتری بابت آن از شما می‌گیرند، بنابراین ما این پلن را توصیه نمی‌کنیم، مگر آنکه امکانات خاصی داشته باشد که در هیچ پلن دیگری نمی‌توانید به دست بیاورید.

برخی پلن‌های پرداخت به ازای کاربر SCORM و Tin Can API compliance ارائه می‌دهند که می‌تواند بخشی از هزینه‌هایی باشد که از تعداد بالای کاربران می‌گیرند. اسکورم و تین کن، مالیات بالایی دارند. پس اگر کلاس‌های آموزشی سازگار با ابزارهای تالیفی چون Articulate تولید می‌کنید، مالیات بر شبکه هاستینگ بیشتر می‌شود تا وقتی که فقط آموزش ویدیوئی باشد، به همین خاطر پرداخت هزینه توسط کاربر توجیه می‌شود.

با این حال پلن پرداخت به ازای کاربر با هر افزایش اندک در تعداد کاربران، شروع به بالا بردن قیمت می‌کند.

پلن‌های دیگری هم هستند که توصیفات دقیق‌تری از کاربر ارائه می‌دهند. از جمله:

  • پرداخت به ازای کاربر
  • پرداخت به ازای کاربر ثبت‌نام کرده
  • پرداخت به ازای کاربر فعال

پرداخت به ازای کاربر فعال هم عادلانه‌تر است و هم توجیه اقتصادی بیشتری دارد (به خصوص برای کسانی که می‌خواهند بابت پلتفرم هزینه می‌کنند). با این پلن شما تنها برای کسانی که به طور فعالانه از ال ام اس برای دسترسی به محتوا استفاده می‌کنند، پرداخت انجام می‌دهید. اگر تخمینی از تعداد فراگیرانی که به دوره شما دسترسی پیدا خواهند کرد داشته باشید، می‌توانید یک تخمین سرانگشتی از هزینه‌ها داشته باشید.

اگر یک مدت زمان برای دسترسی کاربرانتان به دوره‌ها تعیین کنید، آنوقت پرداخت به ازای کاربر منطقی است. به خصوص اگر این سیستم همه امکاناتی که نیاز دارید را داشته باشد و نتوانید پلن دیگری با تعداد کاربران نامحدود را به کار ببرید. در غیر این صورت با افزایش تعداد پایه کاربران، پلن شما گران و گرانتر می‌شود.

در امگا به همین منظور، برای به صرفه‌تر بودن و فشار اقتصادی کمتر بر مشتریان، ما علاوه بر مشخص کردن تعداد کاربران یا همان فراگیران، حداکثر تعداد دوره، حداکثر فضا و کلاس مجازی را نیز مشخص کرده‌ایم. برای مشاهده تعرفه‌ها، می‌توانید صفحه تعرفه خدمات را مشاهده کنید.

سخن آخر

راه‌اندازی و استفاده از یک سیستم آموزش مجازی که در دسترس و راحت باشد و پیچیدگی خاصی نداشته باشد، چندان سخت نیست. سامانه‌های ابری آموزش مجازی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که بدون نیاز به نصب نرم‌افزار یا آپدیت، آن را به راحتی در فضای اینترنت داشته باشید. این سامانه‌ها علاوه بر اینکه کمکتان می‌کنند دوره آموزشی تولید کنید و کلاس مجازی تشکیل دهید، امکان تولید محتوا، برگزاری آزمون، ارائه کارنامه و بسیاری امکانات دیگر را نیز در اختیارتان می‌گذارند. ما مفتخریم با ارائه سامانه ابری امگا شما را در ارائه آسان آموزش مجازی خود یاری دهیم و با امکاناتی که ارائه می‌دهیم، نیاز شما به دیگر نرم‌افزارهای مرتبط را به حداقل برسانیم.

نظرات

نام

ایمیل

نظرات شما